Gazetka szkolna powstaje w środowisku zamkniętym, małym. Czy potrzebne są tu zasady etyki dziennikarskiej? Na to pytanie staram się odpowiedzieć w tym artykule.
Praca w Klubie Dziennikarza to praca ciężka, ale i bardzo ciekawa. Rozbudzanie zdolności i zainteresowań dzieci, tej ciekawości świata, która w nich drzemie, obserwacja, jak przełamują swoje własne bariery... to pasjonujące zadanie. Zwłaszcza, jeśli dotyczy to dzieci w jakiś sposób niepełnosprawnych. Od wielu lat pracuję z dziećmi niesłyszącymi, od roku jestem opiekunem Klubu Młodego Dziennikarza. Na zajęciach, jakie prowadzę w ramach Klubu, zawsze staram się wpajać młodzieży zasady etyki dziennikarskiej. Zasady te, określone z inicjatywy Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, zawarte są w Karcie Etycznej Mediów. Dziennikarze deklarują, że w swojej pracy będą się kierować zasadami: prawdy, obiektywizmu, oddzielania informacji od komentarza, uczciwości, szacunku i tolerancji, pierwszeństwa dobra odbiorcy, wolności i odpowiedzialności. Trudno jest wytłumaczyć młodzieży niesłyszącej te zasady. Jednak moim zdaniem są one bardzo potrzebne i należy ja wpajać. Gazetka jest w internacie bardzo chętnie czytana. Stanowi źródło informacji, z pewnością ma wpływ na ludzi, na ich opinie i odczucia. Nawet tu, w środowisku szkolnym, dziennikarz może byc narażony na różnego rodzaju manipulacje. Bardzo łatwo tu o plotki, fałszywe, nie sprawdzone informacje krzywdzące innych. Dziennikarz musi umieć odróżnić prawdę od fałszu, musi też byc obiektywny, szanować i tolerować innych. Zasady etyki maja pomóc młodym dziennikarzom ocenić to co pozytywne, a co negatywne w ich zachowaniu, postępowaniu. Mają im ułatwić poznawanie i przedstawianie prawdy w sposób wierny. Bez zasad etyki gazetkę ogarnąłby chaos, każdy z piszących młodych ludzi zdobywałby i przekazywał informacje na swój własny sposób, niekoniecznie zgodny z zasadami etyki.
Napisała: mgr Danuta Buhl |